FreshMail e-mail marketing free online marketing software
Strona główna » Bardzo kulturalnie » Fotografia Kolekcjonerska, 17 edycja

Fotografia Kolekcjonerska, 17 edycja

Zygmunt Rytka, „Obok sztuki”, 1986

 

17. edycja projektu Fotografia Kolekcjonerska stanie się ponownie świętem polskiej fotografii. Zaprezentowane zostaną unikatowe zdjęcia, różnorodne techniki, style, epoki oraz wielkie nazwiska. Witkacy, Lewczyński, Rydet, Niedenthal, Althamer to tylko kilka z nich. Wystawa rozpocznie się 5 listopada. Na jej zakończenie odbędzie się aukcja wszystkich prac. Dzieła eksponowane w ramach projektu Fotografia Kolekcjonerska są wybitne zarówno pod względem artystycznym, jak i kolekcjonerskim. Potwierdzają to kolejne aukcje, na których fotografie osiągają rekordowe ceny. Tak wartościowych prac nie zabraknie również podczas tegorocznej, jesiennej edycji. Na wystawie będzie można zobaczyć obrazy, które powstały w ciągu ostatnich blisko stu czterdziestu lat. Są więc zapisem tego, jak fotografia zmieniała się na przestrzeni dekad. Tym razem najstarszym dziełem będzie portret przedstawiający syna Konrada Brandla wykonany w 1879 roku podczas słynnej sesji nagrodzonej medalem na wystawie Royal Photographic Society w Londynie. Brandel był pierwszym polskim fotografem, który otrzymał to wyróżnienie. Nie zabraknie przedwojennych artystów, takich jak Jan Bułhak, Zofia Chomętowska oraz Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy). Z cenionego przez kolekcjonerów dorobku Witkacego będzie można zobaczyć jedno z najsłynniejszych jego zdjęć – „Potwór z Düsseldorfu”. Powstało ono we współpracy z Władysławem Janem Grabskim w 1932 roku i przedstawia mistrza w scenie improwizowanej z Janiną Turowską. Po raz pierwszy podczas projektu Fotografia Kolekcjonerska zostaną zaprezentowane prace Witolda Romera, w tym jedna wykonana w 1933 roku w wynalezionej przez niego technice – izohelii. Nie zabraknie także innych technik fotograficznych, jak guma dwuchromianowa – w pracach Witolda Dederki i Marka Gardulskiego, fotosynteza – charakterystyczna metoda twórcza Krzysztofa Pruszkowskiego, czy fotokolaż – którym po mistrzowsku posługiwał się Jan Dziaczkowski. Szczególnym przykładem reprodukcji fotografii będą tatrzańskie heliograwiury Awita Szuberta, Stanisława i Władysława Bizańskich z początku XX wieku. Wśród wybitnych przykładów fotografii portretowej znajdą się wizerunki Jana Bułhaka autorstwa Benedykta Jerzego Dorysa czy Andrzeja Wajdy uwiecznionego przez Bogdana Łopieńskiego. Z końca lat 40. pochodzi portret Edwarda Hartwiga wykonany przez żonę Helenę w Lublinie. Jego swoistym uzupełnieniem będzie autoportret artysty z przełomu lat 50. i 60. – fotomontaż z wykorzystaniem sceny z modelkami. Przemiany zachodzące we współczesnym świecie znajdą swoje odzwierciedlenie w pracach dokumentalistów różnych pokoleń. Chris Niedenthal zabierze nas w czasy PRL-u, w pracach Wojciecha Wilczyka z cyklu „Życie po życiu” i Michała Szlagi ze Stoczni Gdańskiej zobaczymy natomiast polską rzeczywistość po 1989 roku. Innym rodzajem dokumentu będzie zapis akcji artystycznej Pawła Althamera „UFO”, polegającej na budowie statku kosmicznego w Toporowie w 2004 roku. Nurt konceptualny będą reprezentować prace Natalii LL, w tym z serii „Sztuczna fotografia” z 1976 roku, Zygmunta Rytki, Jolanty Marcolli czy Jana Berdyszaka. Na wystawie nie zabraknie fotografii także innych klasyków, jak Zofia Rydet, Zbigniew Dłubak, Jerzy Lewczyński czy Bronisław Schlabs. Najmłodsze pokolenie nagradzanych twórców reprezentować będą m.in. Weronika Gęsicka, Marta Zgierska i Patrycja Orzechowska.

 

WITKACYStanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) / Władysław Jan Grabski, „Potwór z Düsseldorfu”, 1932

 

PIASECKI MAREK CIECZMarek Piasecki, Bez tytułu, 1959

 

LEWCZYŃSKI JERZYJerzy Lewczyński, „Wesołych świąt… ale dla kogo?”, 1960

 

HARTWIG EDWARDEdward Hartwig, „Zimowy dzień”, 1937

 

BRANDEL KONRADKonrad Brandel, Bez tytułu (studium do „Portretu śmiejącego się chłopca”), 1879

 

GĘSICKA WERONIKAWeronika Gęsicka, „Bez tytułu #1” z cyklu „Ślady”, 2015/2016

 

ROMER WITOLDWitold Romer, „Nad Sekwaną”, 1927

 

Wilczyk WojtekWojciech Wilczyk, „Afterlife (DK 442), 2012” z cyklu „Afterlife”, 2012/2016

 

Wernisaż: 5.11.2016 (sobota), godz. 19.00
Wystawa: 6–15.11.2016
Aukcja: 15.11.2016 (wtorek), godz. 19.00
Miejsce: MYSIA 3, III piętro, ul. Mysia 3, Warszawa
Organizatorzy: FotografiaKolekcjonerska.pl przy współpracy Artinfo.pl

 

9 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × two =

Zostaw maila

a nic Ci nie ucieknie!

FreshMail e-mail marketing free online marketing software