Michał Smandek. Rysunki

Prowadzenie linii, dzielenie płaszczyzn, tworzenie znaczeń to podstawowe i pierwotne funkcje rysowania. Rysunek techniczny czy szczegółowy rysunek realistyczny to techniki trudne, wymagające umiejętności i doświadczenia, ale rysowanie automatyczne, bazgranie, kreślenie wielokrotnych linii i kręgów w trakcie spotkań, rozmów telefonicznych, czekania to czynność powszechna, często wynikająca nie ze świadomego gestu, ale z naturalnych potrzeb ekspresji, opanowywania emocji, pozostawania w aktywności. W swoich najnowszych pracach Michał Smandek konfrontuje ze sobą dzieło sztuki i naturę. Smandek obiera dwie skrajne metody twórcze jako równoległe i współistniejące – dokumentuje znalezione przejawy zjawisk przyrodniczych, których efekty dają wrażenie świadomego działania oraz ingeruje w krajobraz w sposób tak subtelny i delikatny, że nie sposób rozpoznać czy mamy do czynienia z dziełem człowieka czy natury. Zatarcie granicy między wykonywaniem a dokumentowaniem, pozwala spojrzeć na powstały znak bardziej obiektywnie – nie wiedząc nic o intencji, celowości czy świadomości potencjalnego twórcy gestu możemy poruszać się tylko w zakresie formalnej rozmowy o rysunku, jaki powstał na piasku. Smandek pośrednio postuluje tym samym możliwość odrzucenia współczesnej tendencji nadmiernego wytwarzania przedmiotów jako dzieł sztuki na rzecz obserwacji i zawłaszczania na własne potrzeby sytuacji o „wysokim współczynniku sztuki”. Oprócz dokumentowania rysunków przyrody (wytworzonych z pomocą lub bez samego autora) Smandek proponuje również maszyny do rysowania i wykreślania linii w przestrzeni. Wykorzystując ciężkie materiały, ich właściwości oraz zasady fizyczne tworzy rzeźby, które sytuują się pomiędzy narzędziem do kreślenia a rysunkiem samym w sobie. Tym razem ingerencja autora jest czytelna i oczywista, jednak nie byłaby możliwa bez naturalnych zjawisk fizycznych, które utrzymują faktyczny kształt znaku. Na wystawę składają się: seria fotografii Radius Work (Sahara, Maroko), fotografia Knife Work (Gobi, Mongolia) i fotografia Rhombus (Khenifiss, Maroko) – składowe projektu Manual Rest – oraz rzeźby Napinacz, Ciężko pracujący i Półrysownik.

 

Michał+Smandek,+Rhombus+(6),+seria+Manual+Rest,+Khenifiss,+Maroko,+2015m

 

Michał+Smandek,+Radius+Work+(9),+seria+Manual+Rest,+Erg+Chebbi,+Sahara,+Maroko,+2015m-1

 

Michał+Smandek,+Knife+Work,+Manual+Rest+series,+Khongoryn+Els,+Gobi+desert,+Mongolia,+2014,+04

 

Michał+Smandek,+Knife+Work,+Manual+Rest+series,+Khongoryn+Els,+Gobi+desert,+Mongolia,+2014,+02

Wystawa odbędzie się w Galerii Starter w dniach od: 5.02 do 27.02.2016
Adres:Galeria Starter, Andersa 13, www.starter.org.pl

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 × one =