W 2015 roku przypada 85 rocznica urodzin jednej z najbardziej znaczących polskich artystek XX wieku. 50 lat temu rzeźbiarka otrzymała Grand Prix na Biennale w São Paolo. Na całym świecie Twórczość Magdaleny Abakanowicz utożsamiana jest z odważnym eksperymentowaniem z materią i z powagą tematów. To od jej nazwiska ukuto określenie: abakany. Od lat Abakanowicz znakomicie funkcjonuje w światowym obiegu sztuki. Podczas weneckiego Biennale wystawę skupiającą się na relacji między tłumem a jednostką pokazuje Fundacja Cini. Na wyspie San Giorgio w Wenecji pokazano ponad 100 rzeźb. To powrót do Wenecji, gdyż na Biennale Abakanowicz pokazywała już swoje prace od 1968 roku kilkakrotnie. W 2015 roku prace Abakanowicz pokazywane są także w Waszyngtonie, w ramach projektu skupiającego się na sztuce kobiet. Publiczność warszawska tymczasem może zobaczyć w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej cykl wyjątkowych gwaszy Magdaleny Abakanowicz. Prace te odsłaniają mniej znaną część twórczości artystki. Są to przedstawienia półabstrakcyjne, pełne ekspresji i zdecydowanego gestu. Ujawnia się w nich rzeźbiarskie myślenie artystki, umiejętność oddania za pomocą bardzo uproszczonych środków niezwykłego wolumenu, ale także moc znaczeniowa, jak w cyklu „Twarzy nie będących portretami”. W tym wszystkim Abakanowicz zawiera trudną i niepokojącą opowieść o tym co najważniejsze: o ludzkiej egzystencji. W cyklu “Kwiaty” odwołuje się również do siły odradzającej się natury.
Fot. Galeria Katarzyny Napiórkowskiej